header

 

OH ZALANDO, WAT DOE JE NU?

 

Beste Zalando,

Ik moet nu toch even mijn mening kwijt over je nieuwe manier van producten aanprijzen. Want wat heb je me laten schrikken! Ik denk dat je wel weet waar ik het over heb, maar voor de zekerheid zal ik het nog even uitleggen. Vorige week werd ik door een vriend gewezen op een vijftal nieuwe pagina’s op jullie website. Jullie bleken te hebben besloten om jullie assortiment niet alleen meer te categoriseren in merk of soort product, maar ook in sociale hokjes. Of je nu technoliefhebber, rocker, hiphopfan of reggae-dude bent, elk stereotype wordt bediend. Niet de mensen die zich toevallig binnen dat hokje bevinden (of ze nu willen of niet), maar voor de mensen die zichzelf heel graag in dat hokje zouden wíllen stoppen. (en die pagina’s vind je hier).

Nadat ik het berichtje van die vriend las (wat al een hele verbaasde – ik citeer – “what the fuck”-ondertoon had), klikte ik op de link. Daarop werd ik naar de “Techno Festival Outfit”-pagina geleid. En toen sprongen mijn haren spontaan recht overeind. Want wat trof ik er aan? Een tenenkrommende en bijna belachelijk makende beschrijving van de techno-scene, compleet met zogenaamde technowaardige kledingstukken, waarmee je op een betreffend feestje helemaal de blits zou maken. Eerst dacht ik dat je een grapje maakte, Zalando. Maar je was bloedserieus.

 

TECHNO VOLGENS ZALANDO

Ik zal een aantal zinnen citeren uit jullie pagina over technofashion. Ik hoop dat je na het lezen ook wel snapt dat sommige stukken een nogal dubieuze inhoud bevatten. Techno gaat volgens jullie over eigenzinnig zijn. De muziek vóelen (oké, daar kan ik in komen). Springen. En “sier maken”, met gave t-shirts en modieuze hemdjes. De verwoording alleen al zorgt voor ongecontroleerde pijnreflexen in mijn hoofd:

“Trendy mode van Zalando als verbindende factor bij een techno festival.”
(Het ‘feit’ dat het trendy Zalando ooit technoliefhebbers zal verbinden, is het meest ongeloofwaardige dat ik de hele maand heb gelezen – en dat meen ik. En er gebeurt veel in een maand)

“Zalando wil je met een uitgebreide collectie graag inspireren om je persoonlijke keuze te maken voor eigenzinnige mode waarin jij je lekker voelt op een spetterend techno festival!”
(Heel leuk dat Zalando dat wíl, maar “eigenzinnige mode voor op een spetterend techno festival” is wel heel erg Miss Etam. Niet echt cool. En aan het woordje “inspireren” kan ik een hoop woorden vuil maken, maar ik zal het niet doen)

“Je ziet op een techno festival dan ook veel hippe minirokken en shorts in combinatie met korte modieuze hemdjes, opvallende tops en gave T-shirts. Ook met een volledige gouden of zilveren look maak je zeker goede sier op jouw favoriete techno festival.”
(ik heb nog nooit een dansende zilver- of goudstaaf zien rondspringen op een technofeestje. En dat gaat ook niet gebeuren, tenzij iemand zo gek is om jullie mode-advies op te volgen)

“Er wordt veel gevraagd van je voeten tijdens een techno festival. Als ultiem en bruikbaar statement zijn felgekleurde sneakers, té gekke sandalen en enkellaarsjes schoeisel waarmee je tijdens een techno event prima uit de voeten kunt!”
(Ja, té gekke sandalen zijn inderdaad een heel goed idee… als je zin hebt in kapotgestampte voeten. Niet zo goed ingelezen?)
 

Technofestival

(Boven: typische stijlelementen van de techno-scene, volgens Zalando) 

 

HIPHOP VOLGENS ZALANDO

Ook aan jullie visie op de hiphopcultuur hebben jullie heel wat woorden besteed. Want hiphop gaat over ‘authentiek’ en ‘de echte hiphopper’ en iets van ‘muziek uit je hart’. Jammer dat je vervolgens tips geeft hoe je met kleding dan die echte hiphopper kunt worden (en ook hier geldt: ik heb nog nooit een échte hiphopper gezien die er zo uitzag als de kledingstukken die jullie bij elkaar bestempelen als ‘hiphop’). Want volgens jou heb je sowieso een cap nodig. En sneakers, voor een échte battle. Ja, hiphop is een echte lifestyle, die je moet voelen.

“Voor een authentiek hip hop festival hebben wij een passende collectie gecreëerd. (…) Kijk rond tijdens een hip hop festival en je herkent direct de echte hiphoppers.”

“Sneakers en cap voor een echte battle”.
(vooral het woordje “echt”. Au…)

“Daarnaast is de look van een echte hiphopper niet compleet met een cap. Met logo’s van bekende sportploegen of letters van steden is een hiphopper herkenbaar aan zijn of haar cap.”
(zonder cap worden alle andere hiphopwaardige kledingstukken teniet gedaan, het is duidelijk)

“Broeken zijn vaak trainingsbroeken of joggingbroeken. Een elastische band rondom de enkel waarbij een grote slobsok gedragen wordt. Combineer deze met een vlotte sneaker en de dans kan gedanst worden, de tekst gerapt en de boodschap via graffiti geschilderd. Dit geeft aan dat hip hop een manier van leven is geworden.”
(De slobsok als basis voor rapteksten en graffititeksten. Een way of life. Pas dán ben je een echte hiphopper. Mmhmmm, precies ja)

hiphop

 

(Boven: typische hiphopfashion volgens Zalando)

 

Beste Zalando, ik wil het graag aardig houden, maar ik vind het heel moeilijk. Want… WHAT THE FUCK? What the fuck, Zalando?! Waarom? Wat dacht jouw webcontentteam, toen ze de vraag kregen om “op een verfrissende manier met de huidige content om te gaan” (of hoe deze verschrikking ook is ontstaan)? “Laten we eens gaan über-stereotyperen en elke stijl impliciet belachelijk maken, een dikke muur rondom het hokje gooien en het vervolgens volgooien met onze eigen commerciële doeleinden?” Is dat wat ze dachten? Je verwacht toch niet dat veel mensen je na het zien van zo’n pagina serieus gaan nemen? Hoe serieus neem jij jezelf eigenlijk?

 

DE PERFECTE KEUZE VOOR PUBERS, WANNABE’S EN IDENTITY-SEEKERS

Ik snap heus je verkooptargetkeuze wel voor de puber, de identity-seeker, de poser, de wannabe, de V&D Festivalzomerfan. Want dat zijn er anno 2014 heel wat: zo ongeveer de helft van de Nederlanders is op zoek naar zichzelf, of zit in één van de levenscrisissen: quarterlifecrisis, dertigerscrisis, de midelifecrisis, of de ik-ben-met-pensioen-en-nu?-crisis. “Weten wie je bent, wat je wilt en waar je bij hoort” is anno nu een enorme opgave. Ook ik ben nog steeds hard op zoek naar mijn aller-allerdiepste passies en diepste ik. Maar er is één ding dat ik wel weet, Zalando. Dat ik door jullie hokjesdenken me nooit, maar dan ook nooit aangesproken zal voelen om ook maar iets van jullie website te bestellen. Dat snap je zelf toch ook wel?

Met deze stap zet je jezelf neer als een uithangbord voor oppervlakkige mensen die niet weten wie ze zijn. Een oppervlakkige, hypercommerciële webwinkel die – ondanks deze pogingen – helemaal niks snapt van de échte technoliefhebber en de échte hiphopper: de mensen die iets doen omdat het goed voelt. Of omdat ze een statement willen maken. Niet de mensen die op een kledingwebsite hebben gelezen wat er bij het hokje hoort.

 

LAAT MENSEN LEKKER ZICHZELF ZIJN

Beste Zalando,weet je wat mijn ideale wereld zou zijn? Één waarin iedereen lekker zichzelf is en de vrijheid voelt om dat te zijn. Want in zo’n wereld hoeven we onszelf niet meer 24 / 7 te bewijzen, hechten we geen waarde meer aan status en imago en zou het hokjesdenken compleet uitgebannen zijn. Hoe fijn zou zo’n wereld zijn? In zo’n wereld zou een technofestival slechts bestaan uit mensen die genieten van de muziek, drinken wat ze willen drinken, zeggen wat ze willen zeggen en dragen wat ze willen dragen. Niemand zou van tevoren bedenken of hij of zij er wel ‘techno’ genoeg uit zou zien, iedereen zou gewoon gáán. Hetzelfde geldt voor hiphop events. Mensen zouden de deur uitlopen met een cap, omdat ze het mooi vinden, omdat het bij hen past of omdat ze de er de wereld een boodschap mee willen vertellen. Niet omdat hun zogenaamde hiphop-outfit anders niet compleet zou zijn (en ze dan niet aan een echte battle mee zouden kunnen doen). In zo’n wereld zouden we genoeg hebben aan ‘onszelf zijn’.

(Mede) bedrijven als jij houden de oppervlakkige consumptiecultuur echter in stand. En hoewel ik erop vertrouw dat veel mensen jouw nieuwe hokjespagina’s met een korrel zout zullen nemen, neem ik je dat indirect best wel kwalijk. Want, Zalando, zou jij jezelf ook niet beter voelen als je mensen lekker zichzelf liet zijn? Inspireer ze, maar stop ze niet in hokjes. Prikkel ze, maar vertel niet wat ze moeten doen om bij een groep te horen. En dan ben je pas echt waardevol. En ik durf te wedden dat je verkoop er niet minder op wordt. Natuurlijk ga je niet naar me luisteren (waarom zou je), maar als je jouw afgrijselijke teksten weghaalt en het nét wat inspirationeler en wat minder op hokjesdenken insteekt, ben ik al blij. Zo, dat is eruit. Dankjewel.

 

Met vriendelijke groet,
Sara Dubbeldam



4 reacties op “ZALANDO, WAT DOE JE NU?”

  1. Karlijn zegt:

    Hahaha ohmy, die labels, wat erg! Tof geschreven artikel, ben het helemaal met je eens!

  2. Jessica zegt:

    Jeetje, en om nog maar te zwijgen over de spelfouten en onjuistheden in die teksten. “In de reggae festival kleding collectie wordt gebruik gemaakt van de rastakleuren rood, geel en groen. Dit zijn de kleuren van de Jamaicaanse vlag.”

  3. Elyne zegt:

    Plaatsvervangende schaamte als ik die tekstjes van Zalando lees, ik ben het volledig met je eens. Ik vind jouw kritische posts altijd top trouwens, keep it up! :)

  4. Lisa zegt:

    Oh wauw, dit is wel heel erg ja. Ik heb hier helemaal niks van meegekregen! Las dit artikel dan ook met verbazing…

Geef een reactie