Pure-schoonheid-header1

 

PURE SCHOONHEID   /   NO MAKE-UP

Enkele maanden kwam ik een foto tegen op het internet. Ik zag Daria Werbowy, gekleed in een minimalistisch ensemble van Céline. En ze keek me niet aan; ze keek dwars door me heen. Opvallend feit: ze droeg geen (of in ieder geval weinig) make-up. De foto ademde puurheid. Ik zag een sterke, échte vrouw en ik was gefascineerd door deze ‘andere’ manier van campagnevoeren. Ik heb lang naar het beeld gekeken en nog steeds kan ik er lang naar kijken (voor de duidelijkheid: het gaat om de rechterfoto onder deze alinea). De foto zette me aan het denken. Want ik vond dit pure beeld van Daria vele malen mooier dan alle campagnes die ik ooit van haar had gezien – campagnes waarin ze altijd make-up droeg.

Ik kom de foto steeds vaker tegen op het internet. En het valt me op dat steeds meer modehuizen  weinig of geen make-up gebruiken in hun laatste campagnes, en zelfs in hun shows. Genoeg redenen voor mij om deze microtrend eens onder de loep te nemen…

 

CelineResort20151

(boven: de prachtige Céline Resort ’15 campagne met Daria Werbowy)

 

 

DE GROTE MODEHUIZEN VALLEN ER STUK VOOR STUK VOOR

Een maand geleden waren de (ogenschijnlijk) onbewerkte foto’s van Kate Moss in Vogue Italia (January ’15) even hét beauty-onderwerp van de dag. Vele vrouwen wereldwijd spraken zich enthousiast uit over de foto’s: “Wauw, ik heb Kate nog nooit zo mooi gezien!” en “Wat zonde eigenlijk, dat foto’s normaal worden gephotoshopt. Deze puurheid mogen ze wat mij betreft vaker laten zien!” En ik? Ik was het helemaal met hen eens. Bovendien vond ik de foto’s een mooi contrast tegenover de ads die Calvin Klein op hetzelfde moment uitbracht, met daarbij een flinke Justin Bieber Photoshop Gate. (overigens: hoewel Justin door de hele wereld belachelijk werd gemaakt, leverde JB-gate Calvin Klein een enorme media-exposure én verkoopboost op…)

Ook bij Givenchy verscheen twee maanden geleden ineens de make-uploze Julia Roberts voor de SS15 campagne. En ook Marc Jacobs maakte een statement, door zijn modellen, inclusief bekende namen als Adriana Lima en Kendall Jenner (bijna) make-uploos over de catwalk te sturen. Een vernieuwende wind door de runwaywereld, waarin make-up altijd een vereiste was met de felle catwalklampen.

Hoewel de no make-up trend (want zo kunnen we het onderhand wel noemen) zich pas sinds enkele maanden écht aan het ontpoppen is, verscheen Jennifer Lawrence in 2013 al zonder make-up in advertenties van Dior. Ik vond haar op de foto’s prachtiger dan ooit – en ik was niet de enige, want opmerkingen als “Wow, she looks stunning! I can actually see her face in this ad!” waren all over the internet. 

 

EN HOE ZIT HET OP ANDERE PLEKKEN?

Hoewel campagnes, lookbooks en de shows ervan overlopen, zien we de trend nog niet op grote schaal terug bij de gewone sterveling, hoewel steeds meer beautymerken natuurlijke make-uptinten verkopen voor een zogenaamde “I just woke up like this”-look. De rode loper staat in het algemeen nog volledig in het teken van totale opsmuck, al voeren de Olsen twins al een geruime tijd een minimal-make-up-beleid (ongetwijfeld zorgvuldig aangebracht, maar overall voelt het naturel aan). Afgelopen week verscheen Uma Thurman met een opvallende look op de rode loper: ze droeg lippenstift, maar geen mascara. En hoewel ze ongetwijfeld genoeg make-up op haar gezicht had, kreeg ik hier toch een vrij natuurlijk gevoel van. Ik vind de look in ieder geval prachtig en het inspireert me om ook eens te experimenteren met hetzelfde principe.

 

MarcJacobsSS151

(boven: Adriana Lima (catwalkshow) en Jourdan Dunn (campagne)  voor Marc Jacobs
(onder: een make-uploze Jennifer Lawrence is wat mij betreft mooier dan ooit in deze Dior-campagne)  

Jennifer-Lawrence-Dior-2013

 

WAAR KOMT DE TREND VANDAAN?

Met zoveel grote modehuizen als actieve aanjagers, kunnen we wel spreken van een trend waar we nog veel van gaan horen. Helemaal als je je bedenkt dat deze microtrend onderdeel is van een veel grotere beweging, die ook in andere sectoren goed te merken is. Binnen deze hoofdbeweging zie ik twee invloedrijke mesotrends, die erg in elkaars verlengde liggen.

 

1.  DE BEHOEFTE AAN ÉCHT

Aan de ene kant zien we dat er nu een hele grote drang naar écht is. Echte mensen, echte verhalen, pure en eerlijke voeding, het gebruik van ruwe, natuurlijke materialen, onbewerkte foto’s, authentieke merken, zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen en handwerk en vakmanschap. Noem maar op. Ook iets kleins en ogenschijnlijk misschien vergezochts als de no make-up trend is hier een afspiegeling van. Het is een reactie op de grote hoeveelheden kunstmatigheid die er de afgelopen decennia in de samenleving over ons is uitgestort. Onlangs schreef ik over een subtrend die uit dezelfde hoofdtrend is ontstaan: de terugkeer van de “echte vrouw” in de mode (lees hier meer over deze trend).

 

JE LICHAAM ALS TEMPEL

Daarnaast gaan we steeds gezonder leven. Na jarenlang lui op de bank van achter de tv ons te hebben volgestopt met fastfood en kunstmatige candybars, beseffen we dat we ons lichaam hebben te koesteren. Je hebt er tenslotte maar één en hoe beter je ervoor zorgt, hoe lekkerder je in je vel zit (en hoe gelukkiger je wordt). Sportscholen springen uit hun voegen, workouts als die van Kayla Itsines worden enorm geboost en de meiden van #Fitgirlcode zorgen dat duizenden leeftijdsgenootjes keihard aan hun lichaam werken. Supermodellen posten op Instagram trots foto’s van hun slanke lichamen en gezonde maaltijden en de vrouwenbladen staan vol met tips om gezonder te leven, beter voor je lichaam te zorgen en er daardoor beter uit te zien. Een gezond uiterlijk wordt hierbij gezien als een weerspiegeling van een goed verzorgd lichaam: hoe beter je leeft, hoe beter je huid eruit ziet. Een puur, natuurlijk gezicht is hier een trots uiting van een gezonde levensstijl. De gedachte: als je goed leeft, hoef je jezelf niet te verbergen achter lagen make-up, statement sieraden en drukke printjes. Dan ben je al de beste versie van jezelf.

 

KateMossVogueItalia20151

nrm_1418210113-julia-roberts-for-givenchy1

(boven: Kate Moss met onbewerkte foto’s voor Vogue Italia January 2015 en Julia Roberts voor Givenchy (2015))  
(boven: The Olsen twins met een naturelle look op de rode koper en een prachtige Uma Thurman zonder mascara) 

CelebsWithMinimalMake-up1

 

WAT VIND IK ERVAN?

Ik vind dit zo’n mooie ontwikkeling! Zoals ik aan het begin van deze post al schreef: ik vind de Céline ad zo mooi en puur dat ik ernaar kan blijven kijken. Bovendien valt het me op dat ik vrouwen met weinig make-up en een goede, eenvoudige stijl (zoals de Franse schone Caroline de Maigret) als sterk, puur en slim beschouw. Omdat ze al die opsmuk niet nodig hebben om mooi te laten – en boven alles zijn ze zichzelf.

Deze trend beïnvloed mij, samen met minimalistische stijlen als normcore en softcore, enorm. Het zet me aan het denken over hoe ik mezelf wil laten zien aan de buitenwereld. Hoe ik mezelf dan wil laten zien? Woorden als “puur”, “echt”, “eenvoudig” en “stijlvol” komen in me op. En daar past het idee van no make-up perfect bij.

Ik typ deze post dan ook met een geheel make-up loos gezicht. En sinds een paar maanden draag ik minimaal één keer per week een  dag geen make-up. En hoe vaker ik dat doe, hoe meer het went. Ik merk dat ik mezelf in mijn meest pure vorm langzaam steeds mooier ga vinden, terwijl ik mijn gezicht een halfjaar geleden zonder mascara saai, leeg en heel-erg-niet-mooi vond. Je zult begrijpen dat ik blij ben dat ik mijn make-updwangmatigheid af ben. En om te bewijzen dat ik meen wat ik zeg (1. Dat ik nu geen make-up draag en 2. Dat ik mezelf zo aan de hele wereld durf te laten zien), sluit ik deze post af met een onbewerkte, make-uploze foto van mezelf. Oké, ik moet zeggen dat ik er nu ook minder moeite mee heb, omdat ik kon uitslapen en momenteel een vrij rustige huid heb… Maar toch! ;)  Zo. Voelt goed!!

 

DSC_0285

(boven: Tsja… ik, zonder make-up.) 



2 reacties op “PURE SCHOONHEID / NO MAKE-UP”

  1. Eva zegt:

    Leuk artikel. Ik ben ook erg blij met deze omslag in de modewereld al heb ik soms ook wel het idee dat we wat doorslaan op het “gezond” gebied. Zo vind ik bijvoorbeeld Superfoods en dergelijke een beetje overrated. Ik heb het erover gehad met een aantal diëtistes in mijn vriendengroep en die zien het voordeel ervan ook nog echt, maar hey, alles beter dan teveel suiker, fastfood en niks doen ;)

    Ik vind je er overigens prachtig uitzien zonder make-up ;) xx

    http://www.creativityandchocolate.com/

  2. Sartreuse zegt:

    Wat een goede trend inderdaad, nu draag ik zelf amper make-up, maar het is zo belangrijk dat vrouwen leren dat ze mooi zijn zonder aanpassingen en dergelijke. Goed geschreven en uitgelicht!

Geef een reactie