60dbd40767c987e9b2e5d91ba9dbb1bekopie

 

SPOTTED: THE CORNER, HET NIEUWE CONCEPT VAN MCDONALDS

Interessant nieuws uit de (ex-?)fastfoodwereld! Want de grootste – en inmiddels meest gekritiseerde – speler in de branche, McDonalds, is onlangs een spiksplinternieuwe formule begonnen! In het Australische Sydney heeft het merk namelijk de eerste vestiging van The Corner geopend: een healthy, trendy lunchroomconcept, die in (bijna) geen enkel opzicht aan McDonalds doet denken. The Corner legt namelijk volledig de focus op gezond en verantwoord eten. De ongezonde burgers, dunne frietjes, de geur van vet en de large Cola’s zijn verruild voor alles waar de hedendaagse health freak een stuk minder van gaat huilen.

 

EEN INDOOR KRUIDENTUIN, BARISTA’S, QUINOASALADE EN MUESLI

The Corner heeft allerlei (vrij) gezonde producten op het menu staan, die ook nog eens right on trend zijn. Denk aan salades met Marokkaanse kip, quinoa, linzen bruine rijst of pompoen, vers fruit en muesli, sandwiches en gepocheerde peer. Dat alles vergezeld van een verse mango-cocos ijsthee of een versgefilterde koffie, voor je neus bereid door één van de barista’s. Aanvullende kruiden worden vers geplukt uit het indoor kruidentuintje.

Naast fresh, high quality food investeert The Corner flink in service en een persoonlijke benadering. Zo hoef je niet meer aan de balie op je bestelling te wachten, maar wordt deze met een nummertje netjes door een staff member aan je tafel geserveerd. Op een houten plankje, in plaats van in de herkenbare kartonnen burgerbakjes. Medewerkers dragen in plaats van een typisch fastfood uniform een casual outfit, bestaande uit een spijkerblouse en jeans. Om meer in individuele behoeftes te voorzien (want daar is momenteel tenslotte veel vraag naar), is er de mogelijkheid om je eigen burger samen te stellen – en The Corner is nu aan het kijken hoe het de invloed van de klant en zijn persoonlijke behoeftes nog meer kan integreren in het assortiment. Slim.

 

131a794b4cd5ceb7c31513b496f3cd50

c997344ceea79fbc1a3de94b8788e41ekopie

 

MCDONALDS’ IMAGOVERBETERING

The Corner is een belangrijk onderdeel van de rigoureuze rebrandingstrategie van McDonalds, waar het schrikbarende bedrag van $1 miljard dollar aan wordt besteed. Het concept komt voor de experts dan ook niet uit de lucht vallen; sinds enkele jaren gaat het tenslotte bergafwaarts met McDonalds. Zo liep de omzet het afgelopen kwartaal wereldwijd met 3,3% terug – best wel schrikbarend, natuurlijk. En ook onder jongeren daalt de honger naar een Big Mac: de afgelopen 3 jaar is hun interesse met 13% gedaald. En daar maakt het bedrijf zich terecht zorgen over. Want als de nieuwe generatie nu al minder interesse toont, betekent dit weinig goeds voor de toekomst.

De afgelopen jaren hebben we in het moedermerk al veel kunnen zien van de pogingen tot imagoverbetering: de achtergrond van de goudgele M veranderde van rood naar “duurzaam” groen, frituurassortiment werd aangevuld met McSalads, McWraps en zelfs McBaguettes en het bedrijf verschoof de communicatiefocus naar transparantie (ik schreef er eerder een artikel over, lees hier). The Corner is The Next Big Step in dit masterplan: slechts de ondertitel van het logo (“McCafe”) verraadt de link met de Mac. Een slimme zet.

 

DE NIEUWE STRATEGIE: RIGHT ON TREND

Hoewel ik er soms aan twijfel of de negatieve associaties van McDonalds niet al te diep in ons brein zijn genesteld, acht ik het best mogelijk dat een conceptformule als The Corner McDonalds misschien wel van de ondergang kan redden. Het zit namelijk in veel facetten right on trend: van de moderne spijkerblouses van het personeel tot de subtiele integratie van superfoods, van de hip-sympathieke, warme en eenvoudige huisstijl tot de servicegerichtheid en transparantie van de keuken en van de pogingen om naar de klant te luisteren tot de focus op kwaliteit en beleving. McDonalds zelf heeft aangegeven dat het doel van The Corner nu nog draait om het testen van nieuwe maaltijden en dranken. Wat de toekomstplannen zijn, is onbekend. Maar we kunnen er donder op zeggen dat het ‘slechte’ McDonalds alle zeilen gaat bijzetten om haar reputatie te redden. En mocht het echt te laat zijn voor de huidige driepootformule (waar het steeds meer op gaat lijken); dan maar met een nieuwe formule, waarbij de klant voorop staat. Een mooie ontwikkeling.

En nu is het natuurlijk de vraag of mensen gaan ‘happen’. Hoewel er nog niks over bekend is of The Corner ook naar Nederland gaat komen, denk ik dat we er nog veel van gaan horen…

 

8a128ca6d23a26b1aabc30ae76608553

9cd302074d50a087d939306e39aab45c

953e82302ba2f755f4cc81e91ba57ec3

5428bc4c1b0cc646958c79339d6de314

d34befc6a615a40d017b2251601dc5f8

f3b6d5d2054514538713b2aefc6e10ad

f752f09ef9c0bdb34fe44de55de673a3

 Bronnen: Retailnews / De Restaurantkrant / Versheid.com



2 reacties op “SPOTTER: THE CORNER”

  1. Joyce zegt:

    Wat een ontzettend leuk en trendy concept, dit! Ik krijg in ieder geval al een rommelende maag van de food photo’s, dus het belooft veel goeds. Nu maar eens zien of het concept ook daadwerkelijk aanslaat! ;)

  2. FOOD by Dila zegt:

    Het ziet er zeker interessant uit, en mocht het naar NL komen zou ik ongetwijfeld een kijkje gaan nemen. De foto’s zijn iig al veelbelovend.

Geef een reactie