Vogue_900

 

IS DE WERELD EINDELIJK KLAAR VOOR DE ECHTE VROUW?

Iedereen is anders. En niemand is perfect. En vrijwel niemand heeft een cellulitisloos maatje 36 bij een lengte van 1.80m (mócht dat perfectie zijn…). En ja, natuurlijk zit echte schoonheid vanbinnen. Wel weten allemaal wel hoe het zit – en tegelijkertijd staan in deze tijd de campagnes, magazines, websites en foto’s nog steeds vol met vrouwen die wel héél veel op elkaar lijken: allemaal een “mooi” maatje 34/36, lange benen, een symmetrisch gezicht,  een C-cup, lange, weelderige lokken en geen grammetje vet. Behalve op hun stevige, goed geshapete kont. Ja, nog steeds wordt op grote schaal een picture perfect geschetst, die vasthoudt aan een onrealistische schoonheidsideaal dat maar weinig met de werkelijkheid te maken heeft.

Echter… (gelukkig!) is er op dit gebied, vooral sinds de tweede helft van 2014, een verandering gaande. Één die al zo’n 10 jaar op de loer lag, maar die nu eindelijk écht actief lijkt te worden bijgestaan. Zowel A-list celebrities als magazines, bloggers en modemerken steunen het: de show-off van de échte vrouw, een belangrijke ontwikkeling!

 

Vogue_700
(Boven: twee foto’s uit de onlangs gepubliceerde plus size lingerie-shoot van de Amerikaanse Vogue. Een prachtig en tot nu toe uniek statement vanuit zo’n groot blad! Hopelijk blijft het niet bij dit unicum.)

 

PLUS-SIZE EXPLOSIE BIJ MODEMERKEN

Steeds meer modemerken gaan samenwerkingen aan met plus size models (ik noem ze nu even plus size, wetende dat de term maten generaliseert, wat niet mijn bedoeling is). Zo schittert de prachtige Robyn Lawley al enkele seizoenen in de beach collectie van H&M.  Ook Calvin Klein lanceerde onlangs een campagne met de mooie Myla Dalbesio, die met haar maat 38 volgens de mode-industrie toch écht onder de categorie plus-size valt. Ondanks de prachtige foto’s, kreeg de campagne helaas ook negatief commentaar: er bleek nogal onduidelijkheid te zijn over het feit dat Dalbesio ‘plus size’ was: sommigen vonden het een schande dat Dalbesio überhaupt ‘plus size’ werd genoemd en anderen maakten zich kwaad dat Calvin Klein dan niet meteen voor een “écht” plussize model ging. “Doe het dan goed”, werd gezegd. Terwijl het merk alleen maar zijn steentje wilde bijdragen aan verbetering van schoonheidsperceptie. Het is ook nooit goed…

Onlangs publiceerde Vogue America een lingerie-editorial met volslanke modellen, in allerlei maten. Een unicum en daarmee een mijlpaal, want Vogue heeft altijd om size sero gedraaid. Het is héél wat dat Vogue-godin Anna Wintour eens koos voor iets anders dan hartstikke dun.

 

CalvainKleinMylaDalbesio
(Boven: de onlangs gelanceerde campagne van Calvin Klein, starring (officieel plus-size) model Myla Dalbesio)

 

Victoria’s Secret onder vuur
Victoria’s Secret lag onlangs publiekelijk onder vuur vanwege een kwetsende slogan bij een afbeelding met alleen maar supermodellen. Het lingeriemerk plaatste bij vrouwen met maat 34 de slogan “The Perfect Body”. En dat had 10 jaar geleden misschien vrouwen smachtend naar de Victoria’s Secret stores doen rennen, nu kreeg het zo ongeveer de hele wereld over zich heen. En zeg nou zelf, VS had zelf misschien ook wel kunnen bedenken dat men anno 2014 niet graag meer de tekst “The Perfect Body” bij één bodytype ziet staan.

 

VSbefore_700

VSafter_700
(Boven: de voor- en na banner van Victoria’s Secret, waarbij niet te missen valt waarom zoveel mensen erover vielen…)

 

WAAROM DEZE TREND?

Hoewel de trend nu pas grootschalig wordt opgepikt, zijn Vogue, Calvin Klein en H&M niet de eerste. ‘Echte schoonheid’, zoals deze trend wordt genoemd, wordt tenslotte al jaren door merken als (The United Colours of) Benetton en Dove (“Real Beauty”) gepromoot.

En tot voor kort waren ze hierin bijna de enige. Totdat mensen hun tijd steeds meer digitaal gingen besteden. En aangezien het internet nu eenmaal een onvoorstelbaar grote schat aan informatie bevat, raakten mensen steeds meer bekend met programma’s als Photoshop (die overigens op het gebied van gebruiksvriendelijkheid ook steeds toegankelijker werden). En sinds enkele jaren bieden platforms als Instagram mogelijkheden om heel eenvoudig foto’s te bewerken. Het resultaat: fotobewerking werd toegankelijk en booming. Als je wilt (en natuurlijk de skills ervoor hebt, maar die zijn 2014 zo gemakkelijk te leren), kun je jezelf in de digitale wereld nu bijna zo mooi maken als de modellen uit de magazines: hup, een Instagramfilter, je taille versmallen met een eenvoudige app (Kim Kardashian doet het all the time) en ook nog even je wallen wegwerken met één druk op de knop. We worden steeds kundiger in onszelf mooier maken dan we in werkelijkheid zijn. Althans, voor ons eigen gevoel, natuurlijk. Want wat is mooi?!

 

EEN TEGENREACTIE OP NEPHEID

Aan de andere kant beseffen we, júist door die toegankelijkheid van een picture perfect, steeds meer dat al die foto’s vaak helemaal niet écht zijn: van puur natuur is nog maar amper te spreken. En daardoor ontstaat er tegelijkertijd een tegenreactie: één van echtheid, uniciteit, oneffenheden en puur natuur. Vooral onder celebrities wordt deze reactie langzaam sterker: ze posten foto’s van zichzelf op Instagram (en gebruiken daarbij wel een filter, maar over het algemeen geen uitgebreide retouching meer), en steeds meer met de hashtag #nomakeup. Zo laten ze zien dat ook zij gewone mensen zijn, los van de rodeloperfoto’s en fotoshoots die wij van ze kennen. Neem Lara Stone en Keira Knightley, die er onlangs op stonden dat magazines hun foto’s alléén in hun meest pure vorm gebruikten. No Photoshop. 100% realness. En ook beroemdheden als Beyoncé, Miranda Kerr en Rihanna (trouwens… wie niet?!) posten non-stop make-uploze selfies op het platform. De moed om te laten zien hoe je er áchter je gephotostopte publicaties uitziet, inclusief al je imperfecties, wordt veel meer gewaardeerd dan het masker van perfectie. En dat merk je: websites als Vogue, Elle en Harpers Bazaar schrijven er allemaal lovend over als er weer een make-uploze celebrityselfie is gepost.

En ook op meer alternatieve platforms als Vice, I-D en Glamcult is die antireactie heel goed te zien. Geen gestileerd ogende shoots, maar impulsief ogende rauwheid, overbelichte, ongemakkelijke poses, onbewerkte dirty close-ups van intieme lichaamsdelen, wallen en nog veel meer naakt en echte lichamen. Soms tot op het vieze af, maar de boodschap is duidelijk: een picture perfect bestaat niet. Allemaal hebben we onze oneffenheden,  mooie en lelijke momenten en mooie en lelijke lichaamsdelen. En dat mogen we best laten zien.

 

Lara Stone_700
(Boven: supermodel Lara Stone liet onlangs foto’s van haar post-pregnancy body publiceren – en ze stond erop: er mocht niets aan geretoucheerd worden. Lara wilde een statement maken dat ook topmodellen niet perfect zijn. En zeg nou zelf: wat ziet ze er goed uit!)

 

KeiraKnightley_700
(Keira Knightley stond onlangs met geheel onbewerkte foto’s in Interview magazine. Keira wilde dit zelf: ze maakte zich kwaad aan het feit dat haar borsten altijd groter werden gemaakt op foto’s. Onzin, vond ze. En een belediging voor haar kleine borsten, waar ze overigens – geheel terecht! – hartstikke blij mee is.)

 

 

WAAR GAAT HET HEEN?

“Komt er dan ooit een wereld waarin iedereen alleen maar zijn échte ik’ laat zien? Waarin niemand meer zijn best doet om mooier te lijken dan hij is?” Ik acht die kans (helaas) nihil. Mensen zullen tenslotte altijd de behoefte houden aan waardering van anderen. En dat krijg je door jezelf op je best te laten zien aan de wereld. Mensen showen graag hun kwaliteiten, of dat nu hun uiterlijk, hun kennis of hun sociale talent is. Het zit in ons bloed om onszelf te bewijzen tegenover anderen. Want hoe meer we onze krachten in the picture zetten, hoe positiever anderen over ons denken en hoe meer we bij hen bereiken. Een enorm voordeel.

 

VAN ‘PICTURE PERFECT’ NAAR TRANSPARANT EN OPEN?

Dat gezegd hebbende, wil ik wél benadrukken dat de wereld – mede door het internet – steeds transparanter wordt. En dat betekent dat mensen elkaar minder kunnen wijsmaken dan voorheen. Jezelf verbergen onder allerlei lagen is iets waarvan ik denk dat het de komende jaren steeds minder wordt. Sterker nog: ik geloof dat we ‘schoonheid’ de komende jaren breder gaan zien dan slechts uiterlijk vertoon. Want in een wereld waarin iedereen zichzelf mooi kan maken met een filtertje, heb je op een gegeven moment toch meer te bieden om uniek te blijven zijn. Een visie, een talent, een vernieuwende stijl, een passie, een stukje eigenheid. Ik geloof dat het minder zal gaan om hoe je eruit ziet en meer om wat je te bieden hebt. Dat klinkt natuurlijk heel idealistisch en bijna naïef, maar je ziet zo’n verschuiving nu al in de fashionblogcultuur ontstaan: bloggers die ooit groot zijn geworden met hun outfits, verschuiven nu hun expertise naar fotografie, het schrijven van boeken en masterclasses en het opstarten van carriere-, fotografie- , journalistieke n inspiratieplatforms. En in de modellenwereld zien we dat “odd models” aan terrein winnen: mannen en vrouwen en met een apart uiterlijk, bijna aliën-achtig. Weg van de standaard en meer uniciteit. Het principe van ”Iedereen is anders en juist dát is de grote kracht” zal de komende jaren alleen maar toenemen.

 

Barbie cellulite_700
(
Boven: de “Normal Barbie”, overigens niet van Mattel, die onlangs veel in het nieuws was. Een normaal figuur, striae, cellulitis en opplakpuistjes; deze Barbie heeft het allemaal.)

 

EN WAT VIND IK ERVAN?

Ik ben onwijs blij met deze ontwikkeling. Ik vind het schoonheidsideaal in deze tijd maar een ingewikkeld iets. Want aan de ene kant hoor ik overal om me heen dat we steeds echter worden, aan de andere kant zie ik steeds meer mensen hun foto’s bewerken voordat ze deze op social media plaatsen. Zelf gebruik ik nooit filters, al moet ik zeggen dat ik de donkere vlekken onder mijn ogen soms een beetje opkrik en kleuren iets aanpas. Maar diehard retouching is iets dat ik nooit zou doen.

Op het gebied van schoonheid is het een tijd van tegenstrijdigheden. Aan de ene kant zie ik dat modeblogs steeds meer professionaliseren. Bloggers zijn geen bloggers meer, maar topmodellen, in hun eigen, professionele, retouched fotoshoots. Tegelijkertijd tonen grote bloggers steeds meer transparantie in hun Photoshoppraktijken en minderen ze. (neem bijvoorbeeld dit artikel – dat viral ging – van Do The Hot Pants, en dit artikel op Song of Style). Terug naar echt? Wie weet.

En die tegenstelling verwart mij soms een beetje. Want hoewel ik mezelf graag zo echt mogelijk laat zien, voel ik (vooral online) ook de druk om een beetje representatief voor de dag te komen. Want wie weet wie je Facebookprofiel bekijkt – en wat denken professionals in mijn werksector wel niet als ze mijn blog lezen en ze naast inhoudelijke stukken ook “oppervlakkige” outfitfoto’s zien staan?

Tegelijkertijd merk ik dat ook ík de laatste jaren breder over schoonheid ben gaan denken. Ik merk dat ik mezelf meer accepteer dan vroeger. Ik heb maat 38 en hoewel ik vroeger smachtte naar een maatje 36, ben ik steeds meer tevreden met mijn figuur. En hoewel dat natuurlijk ook met leeftijd te maken kan hebben, geloof ik dat de verandering in schoonheidsperceptie ook invloed heeft op mij. En daar ben ik onwijs blij mee. Want hoe meer de media ons vertellen dat we niet aan één bepaald ideaal hoeven te voldoen, maar aan ons eigen ideaal, hoe beter we in ons vel zitten en hoe mooier we worden. Voor onszelf en voor anderen.



4 reacties op “ECHTE VROUWEN… EINDELIJK.”

  1. Ellis zegt:

    Wat een sterk, inhoudelijk stuk. Dit voelt een beetje als een “leuk artikel!1!” reactie vergeleken met de hoeveelheid energie en moeite jij in je stuk hebt gestopt, maar ik wilde toch reageren om je te laten weten dat ik je blog met veel plezier lees. Ook al is het meestal als lurker :)

  2. Styling Note zegt:

    Degene die zo’n stuk kan schrijven en toch de lezer tot de laatste letter aan zich weet te binden (zeker in dit ‘snelle’ blogcultuurtje) heeft met recht talent. Indrukwekkend en interessant stuk!

  3. saarenzo zegt:

    Wat een top artikel! *applaus* En wat een goede trend! Ook echt gaaf dat Vogue die foto’s heeft geplaatst, aangezien het blad voorheen juist bekend stond om alleen maar heel magere modellen te gebruiken. Maar als Vogue dit doet, zullen er meerdere bladen vast snel volgen. Het enige nadeel van deze ontwikkeling vind ik dat mensen die van nature heel slank zijn steeds meer negatieve opmerkingen krijgen. Een goede vriendin van mij is van zichzelf heel slank en het lukt haar ook niet om, ondanks vele pogingen, aan te komen. Dit maakt haar heel verdrietig en het valt me op dat de laatste tijd steeds vaker onbekenden op straat gemene opmerkingen naar haar roepen (bijvoorbeeld dat ze anorexia heeft, terwijl dat niet zo is). Helaas hebben alle goede dingen een negatieve kant, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat we niet opeens mensen die van nature zo slank zijn moeten gaan beledigen. Niet dat je dat met dit artikel doet hoor! Absoluut niet. Meer een oproep in het algemeen ;)

Geef een reactie